Începe de la „O trage de codițe fiindcă o place” și continuă cu „O fi făcut ea ceva”, „E problema lor, nu mă bag”, „Se întâmplă mai mult la țară, nu aici”, “Ai văzut cum era îmbrăcată?”. E violența de gen și e peste tot în jurul nostru. O învățăm în copilărie și o propagăm chiar și fără să vrem.
Mulți dintre noi consideră că violența de gen nu ne privește doar pentru că nu am agresat direct și conștient pe nimeni, pentru că nu se întâmplă așa cum vedem la televizor, sau că se întâmplă în altă parte. În realitate…
Suntem toți responsabili de violența de gen. Și avem cu toții puterea s-o oprim.
Acesta este mesajul campaniei de conștientizare și sensibilizare la nivel național gestionată de Centrul FILIA și derulată în cadrul proiectului „VioGen – RoJust”.
În urma licitației publice, agenția Colorbitor, în parteneriat cu studioul de creație Glitch Shop, a dezvoltat mesajul și materialele de creație, strategia media și implementarea acesteia. Soluția creativă propusă de agenție a pornit de la o observație despre care nu se vorbește suficient:
E problema noastră, a tuturor.
Nu există om care să nu fi contribuit în vreun fel (direct, indirect, conjunctural, pasiv) la violența de gen, fie ea fizică, sexuală, verbală, psihologică, economică sau spirituală. Fie că suntem agresori inconștienți, prieteni sau rude care nu au crezut victima sau au judecat-o, colegi care au minimalizat sau au scuzat un abuz, spectatori pasivi, sau pur și simplu am propagat stereotipuri de gen care favorizează apariția violenței, fiecare dintre noi joacă un rol.
Iar ăsta nu e un motiv să ne blamăm, ci să ne conștientizăm responsabilitatea, dar mai ales puterea de a face o schimbare.
Constelația violenței de gen
Spotul principal al campaniei prezintă un caz de violență de gen, altfel decât sunt ele prezentate de obicei. Nu vedem vânătăi, lacrimi, acte brutale. Dar aflăm povestea prin vocile celor care au jucat un rol în ea: victimă, agresor, rude, prieteni, polițist. Fiecare dintre ei are puterea de a interveni și totuși, în ciuda bunelor intenții, niciunul nu o face cum ar trebui pentru a taxa agresorul și a sprijini victima.
Site-ul de campanie https://centrulfilia.ro/vdg/ explorează universul responsabilității și cum circulă stereotipurile, preconcepțiile și lipsa de implicare în diferite situații de violență de gen: abuz emoțional în cuplu, violență sexuală, violență psihologică în mediul de lucru. Sunt cazuri ușor de relativizat și de scuzat, acele cazuri pe care le ignorăm atunci când credem că violența înseamnă doar bătaie și că „se întâmplă doar la sat”.
Fiecare dintre personajele prezentate pe site este exponentul unei atitudini din jurul violenței de gen. Fiecare dintre ei contribuie. Fiecare dintre ei ar putea să rupă lanțul. Pe marginea mărturiilor video, site-ul explică despre ce tip de violență de gen este vorba și cum discursurile celor din jurul ei o pot întreține sau o pot opri.
„În campaniile de gen, publicul e public și stă pe margine pasiv, uitând că fiecare dintre noi e responsabil cu tot ce se întâmplă în jur. Ne-am dorit să schimbăm placa și să aducem publicul în lumina reflectorului, să vorbim direct cu cei de acasă și restul societății indiferent de rol: bunici, polițiști, bodyguarzi, judecători, prieteni sau colegi. Așa s-a născut conceptul campaniei și această adresare directă prezentă în toate materialele – fără metafore sau ocolișuri, imediat și ferm, menită să scurteze distanțe și să exploreze cât mai multe bias-uri, atitudini și reacții. Și care să prompteze o căutare interioară, un moment de revelație și un empowerment în care să zici: da, și eu am minimizat sau ignorat ceva cândva, poate data viitoare schimb asta.” – Dan Stănescu, director de creație Glitch Shop
Campania națională de afișaj offline se adresează direct participanților la cazurile cele mai comune de violență de gen. O serie de mesaje plasate contextual atacă stereotipurile și lipsa de acțiune adecvată într-o diversitate de situații: judecătorii care eșuează în a proteja victimele minore ale violenței sexuale, polițiștii care blamează victimele în loc să le ajute, jurnaliștii care bagatelizează cazurile de violență, părinții care dau primele lecții de violență în familie, șefii care depășesc limitele profesionale în raport cu angajatele lor.
Campania se va desfășura până în toamna anului 2023, cu o componentă puternică de educare în social media și amplificare cu ajutorul unui număr mare de influenceri. Aceștia vor prelua mesajul campaniei pentru a povesti despre rolurile pe care le-au jucat ei înșiși în situații de violență de gen, ce au învățat și cum vor proceda pe viitor pentru a opri violența și a sprijini victimele.
„Pentru Colorbitor, Campania VioGen – RoJust reprezintă un demers cu adevărat necesar. Parcurgem o perioadă în care comunicarea are în general un îndemn la introspecție și încurajează dezvoltarea personală și autocunoașterea. Campania Centrului FILIA este aici pentru a ne face pe fiecare dintre noi să ne întrebam în ce măsură suntem responsabili pentru violența de gen.” – Andrei Gâțu, Managing Partner Colorbitor
În cadrul campaniei naționale derulate în proiectul „VioGen – RoJust”, Asociația Transcena va derula o campanie de sensibilizare în rândul tinerilor în licee din toată țara.
De ce avem nevoie de conștientizare și sensibilizare cu privire la violența de gen?
“Violența împotriva femeilor este peste tot în jurul nostru, indiferent de mediul de rezidență, educație, statut socio-economic, etnie sau religie. Fiecare dintre noi suntem cel puțin o dată în viață martori, direct sau indirect, la violență. Este responsabilitatea noastră, a tuturor, sa sprijinim supraviețuitoarele violenței, să condamnăm agresorii și să aducem în spațiul public discuția despre violența de gen. Este o temă care a fost ascunsă mult prea mult timp și e momentul să acționăm.” – Andreea Rusu, directoare executivă Centrul FILIA
Violența de gen este rezultatul relațiilor inegale de putere dintre femei și bărbați, menținute și reproduse de-a lungul istoriei, care au condus la subordonarea și discriminarea femeilor de către bărbați și la împiedicarea avansării depline a drepturilor femeilor. (Convenția de la Istanbul)
În România, 1 din 4 femei a fost agresată fizic sau sexual de partener sau de fostul partener (FRA, 2016) si 55% dintre români consideră că violul este justificat în anumite situații (Eurobarometrul 449, 2017). În plus, datele IGPR arată că, în anul 2021, au fost sesizate aproximativ 30.000 de fapte de loviri sau alte violențe în familie, au fost emise 10.336 de ordine de protecție (dintre care 28% au fost încălcate), 38 de femei și două fete au fost ucise de partener sau membri ai familiei, 237 de femei și fete au fost victime ale violului în familie, 392 de cazuri de hărțuire au fost înregistrate.
426 de femei și fete au fost ucise de un membru de familie în ultimii 8 ani. Pe timp de pace, în România au fost ucise de 16 ori mai multe femei și fete decât au fost uciși, în războiul din Afghanistan, soldați români pe parcursul a 19 ani.
_____
Proiectul “VioGen – RoJust” este implementat de Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, în calitate de Promotor al proiectului, în parteneriat cu:
- Centrul FILIA (deschide link-ul organizației),
- Asociatia Transcena (deschide link-ul organizației),
- Asociația ANAIS (deschide link-ul organizației)
- Asociația Grado Romania (deschide link-ul organizației)
Proiectul beneficiază de un grant în valoare de aproximativ 732 de mii de euro oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE în cadrul Programului Dezvoltare Locală, administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE. Pentru informații suplimentare despre proiect, accesați www.eeagrants.ro și www.frds.ro.